תשלום ועד בית

כבעלי דירה בבניין מגורים משותף, גביית דמי וועד בית באופן מלא ומסודר, תבטיח תפעול שוטף של הבניין המשותף ותיתן לכם שקט ורוגע.

על פי חוק המקרקעין סעיף 58.א', כל בעל דירה מחויב על פי חוק בתשלום דמי וועד בית ועליו להשתתף בהוצאות הקבועות והמשתנות להחזקתו וניהולו של הרכוש המשותף, מי שלא משלם נחשב סרבן תשלום ומחויב כמו יתר הדיירים, לשלם על פי חוק.

מה תקבלו במסגרת תשלום וועד בית?

בראש וראשונה, איכות חיים. העסקת בעלי מקצוע מיומנים, שירותי ניקיון, רכישת ציוד לבניין לרווחת הדיירים הם רק מהתמורה שתוכלו לקבל.

שיטת החישוב לתשלום וועד הבית נעשית באופן יחסי לפי שטחה של כל דירה. ככל שהדירה גדולה יותר כך התשלום של בעל הדירה להוצאות הבניין יהיה גבוה יותר, כלומר שיטת החישוב לתשלום דמי הוועד נקבעת ביחס לגודל של הדירה אל מול הדירות האחרות בבניין המשותף.

חשוב לציין שהחוק אינו מגביל ותוכלו לקבוע שיטה אחרת לחישוב ההשתתפות בהוצאות: תשלום לפי מספר חדרים, תשלום זהה לכל הדירות או כל רעיון אחר שמוסכם על כלל הדיירים.

השיטה המוכרת והפופולארית בישראל היא שיטת תשלום אחידה של דמי הוועד מכל דירה. עם זאת, בתקנון המצוי הקבוע של הבתים המשותפים רשומה שיטת החישוב של ההשתתפות בהוצאות המשותפות לפי שטחה היחסי של הדירה.

כל עוד ישנה הסכמה בין הדיירים תוכל להתבצע גבית ועד בית אחידה.

תשלום ועד הבית מורכב משני גורמים: שיטת החישוב ותקציב ההוצאות השנתי של הבניין

  1. שיטת החישוב – חלוקת נטל ההוצאות בין הדירות תשלום על פי שטח הדירה, תשלום על פי מס' חדרים, תשלום אחיד או שיטה אחרת המקובלת על הדיירים.
  2. תקציב ההוצאות השנתי של הבניין – לפיו נקבע סכום דמי הוועד לכל דירה, ייקבע על פי רב באסיפת דיירים בהתאם לשיטת החישוב שנבחרה.

ברוב הבניינים המשותפים בישראל קיימת נטייה לגבות תשלומי ועד בית באופן אחיד מסיבות של נוחיות בגבייה, תחושה של שוויון בין השכנים וגם מחוסר היכרות עם החוק.

שיטת הגבייה הזו השונה מהתקנון המצוי של הבתים המשותפים, תורמת ומונעת סכסוכי שכנים. אך במקרה בו דייר ששטח דירתו קטן יותר דורש לפעול על פי חוק המקרקעין, יש לחייב את הדיירים להיצמד לחוק וכל דייר ישלם על פי שטחה היחסי של דירתו.

חישוב החלק היחסי של כל דירה בתשלום וועד הבית נעשה באופן הבא:

  • מחשבים את סך כל שטחי הדירות, ללא החלקים המוצמדים כלומר: חניות, מחסנים, גינה או שטח גג פתוח אינם נלקחים בחשבון בחישוב החלק היחסי.
  • את שטח הדירה ניתן לאתר בנסח הטאבו של הבניין, שבו ליד כל דירה מצוין החלק היחסי שלה ברכוש המשותף, מכאן ניתן לחשב בפשטות את אחוז ההשתתפות של כל דייר בהוצאות המשותפות.
  • בהעדר נסח טאבו, תוכלו למצוא את שטחי הדירות גם בחוזה הרכישה מהקבלן בנספח של המפרט הטכני.

אין להשתמש בשטח הדירה פי שמוצג בחשבון הארנונה?

היות וברוב המקרים שטחה של דירה כפי שמופיע בנסח הטאבו אינו זהה לשטח המופיע בחשבון הארנונה חשוב לציין שנסח הטאבו הוא המסמך הקובע בעניין זה.

איך מחשבים את התשלום החודשי לוועד הבית?

כדי לקבוע מה גובה התשלום החודשי שעל כל דירה לשלם, ניקח בחשבון את ההוצאות החודשיות של הבניין: חשמל, ניקיון מדרגות, אחזקת מעלית, ביטוח בניין משותף, גינון ועוד. לזה נוסיף הוצאות חד פעמיות כמו: שיפוץ, רכישת ציוד חד פעמי,

מומלץ להוסיף לתקציב עוד 10-15% שישמשו את ועד הבית לטיפול אקסטרה במקרה לא צפוי כמו: תיקון שבר, טיפול בתקלה שאינה מכוסות ע"י הביטוח, טיפול משפטי בדיירים סרבני תשלום ועוד.

את הסכום הזה נחלק ל 12 חודשים, נקבל תקציב חודשי ואותו נחלק לכל דירה בהתאם לחלקה המוסכם בנשיאה בהוצאות או באופן שוויוני.

אם אתם רוצים להתייעץ עם המומחים שלנו בנושא – צרו קשר ונשמח לעזור!

קראו עוד מידע מהאתר שלנו באותו נושא:

פריים האוס - ניהול ואחזקת מבנים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!